نامه فرهنگ

نامه فرهنگ
آخرین نظرات

کرسی های آزاداندیشی

چهارشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۸۸، ۰۸:۰۱ ق.ظ

چهارمین جلسه کرسی های آزاداندیشی را دیروز دردانشگاهمان -دانشگاه یاسوج- برگزارکردیم.الحمدلله این جلسه نیزمانند سه جلسه گذشته درکمال آرامش وامنیت برگزارشد.وروح علمی ومنطقی برجلسه حکمفرمابود.موضوعات سه جلسه گذشته عبارت بودند از:جنبش های دانشجوییُ هداف ووظایف-گفتمان امام وجنبش های دانشجویی ونهضت حمینی نهضت حسینی بود.وموضوع جلسه چهارم آزاداندیشی مبانی رویکردها و آسیب ها بود.

جلسات درسطح دانشجویی و از طرف انجمن اسلامی مستقل دانشگاه برگزارمی شود وتا پایان سال تحصیلی هرهفته تشکیل خواهد شد.

پس از چهارجلسه که درواقع لبیکی بود به ندای مقام معظم رهبری به خوبی تشنگی روح حقیقت جوی جوانان دانشجو را برای کشف حقایق احساس کردیم.تمام تاکید ما براین بود تافارغ ازتمام هیاهوهای سیاسی ودریک فضای علمی به بررسی مبانی ومفاهیم موضوعات پرداخته شود.

نیک می دانیم که یگانه راه برون رفت ازمشکلات امروز جامعه همین کرسی های نظریه پردازی وآزاداندیشی است .یعنی یک فضای سالم که درآن اندیشه های گوناگون درمورد مسائل گوناگون به رای ونظر گذاشته شود.این همان اصلی ترین نیاز دانشگاه های ماست که ازفقدان آن بسیار رنج می بریم.

واقعیت این است که فضای امروز دانشگاه های ما آلوده به ویروس مهلک غربزدگی است وبه جای آنکه کارخانه انسان سازی برمبنای تعالیم الهی باشد محلی برای اتلاف سرمایه عمر وفراگیری علوم لاینفع است. علومی که منقطع از وحی والحادی است.فضایی که نه تنها صراط مستقیم رانمی نمایاند چه بسا راه کفروضلالت را نشانمان می دهد.وچه زیبا فرمد آن پیرفرزانه که اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح می شود.

محیط بیمار روشنفکری امروز در دانشگاه های ما سرعت تکاپو وتعالی را برای بسط معارف الهی از ما گرفته است.چه جوانان پاک ومعصومی که به واسطه قرارگرفتن در این فضای آلوده دچار استحاله فکری شده ودر دامن الحاد وضلالت گرفتارآمدند.

پس از برگزاری این چهارجلسه از خود احساس رضایت دارم وبه نتایج آن امیدوارم.این کرسی های دریچه ای بود برای کمی نفس کشیدن فارغ از متون ترجمه شده غربی .فرصتی برای بیان حقیقت وزدودن غبارغفلت ومظلومیت ازچهره اسلام .

به هرحال بانوشتن این مطلب قصد آن داشتم که با افتخاربگویم که ما اولین جرقه را زدیم تاکنون ازماحصل خود راضی وشادیم.وخدای راشاکریم که توانستیم قدمی در راه اجرای منویات مقام عظمای ولایت برداریم.البته ذکراین نکته ضروری است که این کار کاملا با اراده وهمت دانشجویی انجام شده است.

امیدوارم که این جرقه فراگیر شود و آتش آن دامن علوم لاینفع غربی رابسوزاند و به سمت احیای دوباره تمدن ایرانی اسلامی پیش رویم. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۸۸/۱۲/۱۹
  • ۱۴۹ نمایش
  • مهدی دلبند

نظرات (۳)

  • الاحقر شهید گمنام
  • سلام دوست عزیز-اگه میشه یه مقدار از اصول دین(توحید-عدل و ...) مطلب بزنید
    سلام .
    وبلاگتون عالیه.فقط یه کم دیر به روز می شه.یه نکته ؛شاید ندونی ولی نظریه پردازی با آزاداندیشی تفاوت داره و اون هم کار دانشجو جماعت نیست(نظریه پردازی).چون الان خیلی از اون بزرگترها توش موندن و گیج میزنن،ماها که سهله.
    به هر حال دمت گرم.
    سلام.
    چند نکته ی عالی از یک مصاحبه براتون گلچین کردم ، امیدوارم مفید باشه.اصل آدرس رو هم می ذارم:
    ...
    یکی از کارکردهای کرسی‌های آزاد اندیشی مصون سازی است و کارکرد مهم تر آن این است که به رشد مبانی فکری دانشجویانی که درگیر این موضوعات می‌شوند منجر می‌شود.
    ...
    به نظرم موضوعاتی که انتخاب می‌شوند باید در خط سیر تشکل‌های دانشجویی تأثیرگذار باشند. یعنی اینکه مسیری که تشکل‌های دانشجویی انتخاب می‌کنند و یا اقداماتی که پیگیری می‌کنند متأثر از این موضوعات باشد.
    ...
    ببینید برای ارائه در این بحث‌ها دونوع فضا وجود دارد:

    یا یک فضای اقناعی وجود دارد و یا یک فضای برهانی برخاسته از ذهن خود آن فرد وجود دارد .

    آدم‌هایی که دنبال تاثیر گذاری هستند، از روش‌های اقناعی استفاده می‌کنند و بیشتر از آنکه بخواهند فکر خودشان را ارائه دهند دنبال این هستند که آثار خاصی روی اذهان بگذارند.

    شما باید تا جایی که ممکن است نگذارید فضای اقناعی شکل بگیرد. در حقیقت فضای اقناعی ، فضای فریب است.
    این هویت، هویت سیاسی کاری است.
    ...
    در واقع مصون سازی به این معناست که قبل از اینکه فکری با شاخ و برگ‌های زیبا وارد دانشگاه شود و به دنبال فضای ترویجی باشد، ابتدا شکل اصلی و طبیعی این فکر وارد دانشگاه شود.

    شما باید این را مدیریت کنید که فضا، فضای تفهیمی‌باشد، نه ترویجی. (این جاش خیلی مهمه):
    به نظرم شما حتی به یک فکر سالم هم نباید اجازه دهید که با روش اقناعی وارد دانشگاه شود. بلکه هر دو طرف حق و باطل باید این را رعایت کنند.
    ...
    تبیین باطل کار سختی است. ولی ترویج باطل خیلی کار سختی نیست. باز تأکید می‌کنم شما نباید بگذارید فضا ترویجی شود. اگر شما همین فضای تبیینی را تثبیت کنید، تبیین باطل هم کار خیلی سختی می‌شود.
    ...
    حدود آزادی بیان در اسلام چیست؟
    یک حد ندارد بلکه چندین حد دارد. مثلا نشر و ترویج عقاید باطل در اسلام حرام است. اما بحث در مورد عقاید باطل در اسلام حرام نیست.

    از حدود دیگر این است که توهین نباید در بحث وجود داشته باشد. یعنی مثلا نمی‌توان یک باور یا حکم یا هنجار را محکوم کرد.
    ...
    و...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی