نامه فرهنگ

نامه فرهنگ
آخرین نظرات

جامعه شناسی عاشورا(2)

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۰، ۰۷:۳۸ ق.ظ

« در هرجامعه ای،در هرشهری،در هر کشوری،مردم با یک دید با یک برش به دو قسم تقسیم می شوند.یک قسم کسانی که از روی فکر و فهمیدگی وآگاهی و تصمیم گیری کار می کنند.یک راهی را می شناسند و دنبال آن راه حرکت می کنند،خوب و بدش را کار نداریم-یک قسم اینها هستند-اسم اینها را خواص بگذاریم.یک قسم هم کسانی هستند که نه،دنبال این نیستند که ببینند چه راهی درست است،چه حرکتی صحیح است.بفهمند ،بسنجند،تحلیل کنند،درک کنند.می بینند که جو این طوری است،دنبال آن جو حرکت می کنند.اسم این را بگذاریم عوام»

مقام معظم رهبری در ادامه بیانات خود در سال 75 و در جمع لشکر 27 محمد رسول الله(ص) با نگاهی جامعه شناسانه  مردم را در مواجهه با پدیده ها و وقایع به این دو گروه عمده تقسیم می کنند.

در اینجا اساسی ترین سوالی که مطرح می شود این است که این تقسیم بندی بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ خواص و عوام را چه عنصری از هم جدا می کند؟

واحد بنیادین این تحلیل جامعه شناسانه عنصر آگاهی و فکر است.یعنی انتخاب بر مبنای فکر و آگاهی گروهی از مردم را که از این ابزار استفاده می کنند را از گروه دیگر که از آن استفاده نمی کنند جدا می کند.د

هنگامی که پدیده ای اجتماعی و سیاسی به وقوع می پیوندد،افرادی در برابر آن موضع گیری می کنند.از راه هایی که آن پدیده ایجاد می کند یکی را انتخاب می کنند.انتخاب آنها بر اساس فکر و تحلیل است.تصمیم گیری آنها مبتنی بر فهم آنها از شرایط است.در مقابل گروه کثیری از مردم که فاقد عنصر آگاهی هستند،منتظر تصمیم خواص می مانند.خود را با جهت جریان همسو می سازند و به اصطلاح همرنگ جماعت می شوند.وقتی جو عمومی جامعه به سمتی برود اینها نیز به همان سمت می روند.به تعبیر مقام معظم رهبری«عوام یعنی کسانی که وقتی جو به یک سمتی می رود،اینها هم می روند.تحلیلی ندارند.یک وقت مردم می گویند زنده باد،این هم نگاه می کند و می گوید زنده باد.یک وقتی مردم می گویند مرده باد،او هم نگاه می کند و می گوید مرده باد.یک وقت جو اینگونه است،اینجا می آید.یک وقت جو « طور است « جا می آید.»

شاید یکی از بهترین مثال های تاریخی برای این مطلب داستان حضرت مسلم و مردم کوفه است.همگامی که مسلم بن عقیل وارد کوفه شد 18هزار نفر با او بیعت کردند.اما با ورود ابن زیاد و ارعاب و تهدید و تطمیع،همین مردم به روی مسلم شمشیر می کشند.

همواره در طول تاریخ خواص نقش آفرینان حوادث و پدیده های سیاسی و اجتماعی بوده اند.از این رو برای دریافت بینش صحیح و تحلیل درست تاریخ باید خواص در هر زمان و مکان و در هر حادثه را مورد توجه قرار داد.

تقسیم بندی کلان جوامع بشری به دو گروه خواص و عوام فارغ از گرایش ها و باورها بوده است.یعنی چه در جبهه حق و چه در جبهه باطل خواص و عوام وجود دارد.تکلیف خواص طرفدار باطل روشن است.باید با اینها جنگید ومقابله کرد.اما شناخت نقش و تاثیر خواص طرفدار حق در تاریخ همان است که به عنوان عبرت های تاریخ مطرح می شود.

اینگونه شناخت از تاریخ چه سودی برای ما دارد؟پاسخ این سوال بستگی به نوع نگاه و تعریف ما از تاریخ دارد.مقام معظم رهبری تاریخ را اینگونه تعریف می کنند«تاریخ یعنی شرح حال ما ،منتها در یک صحنه دیگر.تاریخ یعنی من و شما.یعنی همین هایی که امروز اینجا هستیم.پی اگر ما شرح تاریخ را می گوییم،هرکدام از ما باید تگاه کنیم ببینیم کجای این داستانیم.کدام قسمت قرار گرفته ایم.بعدا ببینیم آن کسی که مثل ما در این قسمت قرار گرفته بود،آن روز چگونه عمل می کرد که ضربه خورد.ما آن گونه عمل نکنیم».

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۰/۰۹/۲۹
  • ۲۵۰ نمایش
  • مهدی دلبند

نظرات (۱۰)

  • سوهان روح-فدائی
  • سلام آقا مهدی گل
    داداشتو حلال کن
    ببخش شما همیشه سروری
    تحلیلت عالی و خوندنی بود جون میداد واسه فکر کردن
    راسی نوای وبت خیلی دلمونو هوائی کرد
    یاعلی
  • لبیک یااباصالح(عج)
  • 9دی ، دست قدرت الهی بود که از آستین امت شیعه علی (ع) و پیرو خادمش سید علی نمایان شد .
    9 دی معنای کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بود
    9 دی........

    یاعلی
  • سوهان روح-فدائی
  • سلام رفیق
    دعوتید به سنگرمون
    یاعلی
    باسلام
    وبلاگتون جالبه
    اگر متن های خودتون باشه خوبه
    فقط یه سر ما بزنید
    منتظر نظراتتون هستم
    اگر با تبادل لینک موافق بودید خبر بدهید
    اجرکم عندالله
    حالم از خودت و رهبرتو هفت جد و ابادت بهم میخوره!
    با این کاراتون ارزش اسلام رو هم کردید صفر!
    سلام رفیق .
    تو درسنگر عشق وشهامتی!
    پیروزی از آن توست دلاور.
    سلام

    امام صادق(ع) درباره حق تلاوت آیات می فرماید:
    آیات آن را با دقت بخوانند، حقایق آن را درک کنند و به احکام آن عمل نمایند، به وعده های آن امیدوار، و از وعیدهای آن ترسان باشند، از داستان های آن عبرت گیرند، به اوامرش گردن نهند و نواهی آن را بپذیرند، به خدا قسم منظور حفظ کردن آیات و خواندن حروف و تلاوت سوره ها، یادگرفتن اعشار و اخماس آن نیست.»

    در انتظار قدوم پرمهر شما
    یا علی
  • سوهان روح-فدائی
  • سلام دادا
    "یاابن الحسن بشنو ولی باور نکن"
    بروزم رفیق
  • بچه های کفترک
  • می ستایمش ، چون لایق ستایش است.سلام
    خوبین دوست عزیز ... وبلاگ زیبایی دارین به ما هم سربزنین خوشحال میشیم
    باآرزوی موفقیت برای شما
    سید عباس ...

    سلام بر برادران عزیز بسیجیم. از شما خواهش میکنم بفرمایید این برادرانی که در هند، آذربایجان، تایلند و غیره دستگیر شدند، بسیجی‌ واقعی‌ هستند یا نه؟ متاسفانه تمامی‌ عملیات اینها آشکار و بر ملا شده و آبروی ما را بردند. حالا کار بجایی رسیده که آقای وزیر افغانی هم میگوید، نظام ایران نظام تروریستی است. باید به این آقایان به اصطلاح بسیجی‌ بگویند اگر عملیات بلد نیستند نباید باعث آبرو ریزی نظام و رهبر عزیز امام خامنه‌ای بشوند. در دنیای امروز شاید بهتر باشد این کارها را کنار بگذریم و با کشورهای همسایه و یا حتی با تمامی‌ دنیا کنار بیاییم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی