نامه فرهنگ

نامه فرهنگ
آخرین نظرات

حر بن یزید ریاحی

چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۱:۳۱ ب.ظ

کم اتفاق می افتد که اسم کسی با مسمایش همخوانی داشته باشد.اسم را از آن رو آیت و نشانه گویند که گویای صفت یاویژگی مسمی باشد.آیا می شود اسم کسی که بخیل و حریص است رحمن باشد.یا اسم کسی که دروغگو است صادق باشد.ما در پیرامون خود از این کسان زیاد می بینیم.چه بسا خودمان هم یکی از آنها باشیم.

آنکه اسمش با مسمایش یکی است خوشا به سعادتش.همو خوشبخت واقعی است.یکی از این کسان «حر»است

حربن یزید ریاحی

 «حُر را در همه روایات مربوط به واقعه کربلا باصفاتی چون صداقت، شجاعت ، ادب و حفظ حرمت اهل بیت و مخصوصاً فاطمه زهرا(س) ستوده اند... و اصلاً وقایع کربلا خود شاهدی است برآنکه چراغ فطرت آزادگی و حق جویی هنوز در باطن حر، محجوب تیرگی گناه نگشته است و به خاموشی نگراییده . اما هنوز جای این پرسش باقی است که انسانی اینچنین را با دستگاه حکومتی ارباب جور چه کار؟ چگونه می توان به منصبی که حُر در دارالاماره کوفه داشت راه یافت وباز آنچنان ماند که حُر مانده بود‌؟ « آزادگی » که با پذیرش ولایت ظالمان در یک جا جمع نمی شود!»(فتح خون،آوینی)

حر...

آزاده از بند غفلت...

و دربند مولایش حسین...

و آن یک لحظه...

حر قبل از آنکه در روز عاشورا،در برابر سپاه کفر بایستد،در عاشورای درون و در برابر سپاه نفس ایستاد.اول از بند ابن زیادهای درون آزاد شد،آنگاه این پیروزی بزرگ را برای تاریخ تفسیر کرد.

حر قبل از آنکه در جهاد اصغر پیروز شود در جهاد اکبر بتکده درون را ویران کرد.

«راستی را که تحلیل وقایع تاریخ سخت دشوار است . سرّ دشواری کار ، در پیچیدگی های روح آدمی است . وقتی که مه در عمق دره ها فرو می نشیند ، اگر چه تاریکی کامل نیست، اما آفتاب پنهان است و چشم انسان جز پیش پای خویش را نمی بیند . اگر نباشد اینکه آفریدگار، ما را در کشاکش ابتلائات می آزماید ، عاداتمان را متبدّل می سازد و شیاطین پنهان در زوایای تاریک درون را در پیشگاه عقل رسوا می دارد، چه بسا که دراین غفلت پنهان همه عمر را سر می کردیم و حتی لحظه ای به خود نمی آمدیم . آنچه حُر را در دستگاه بنی امیه نگه داشته ، غفلت است ... غفلتی پنهان . شاید تعبیر « غفلت در غفلت » بهتر باشد ، چرا که تنها راه خروج از این چاهِ غفلت آن است که انسان نسبت به غفلت خویش تذکر پیدا کند . هر انسانی را لیله القدری هست که در آن ناگزیر از انتخاب می شود و حُر رانیز شب قدری اینچنین پیش آمد ... «عمربن سعد » را نیز ... من و تو را هم پیش خواهد آمد .اگر باب یا لیتنی کنت معکم هنوز گشوده است، چرا آن باب دیگر باز نباشد که : لعن الله امه سمعت بذلک فرضیت به ؟  »(فتح خون،آوینی)

آری من و تو را نیز عاشواریی است در پیش.چرا کربلا همچنان جاریست...

گویند حسین را منتظرانش کشتند.همان ها که نامه ها و ناله های یااباعبدالله نوشتند و گفتند.

مهدی(عج) پسر حسین نیز منتظر لبیک ماست. او هم منتظر نامه های ماست.

آیا نامه های ما بسان نامه کوفیان است...

آیا ما اهل کوفه هستیم...

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۸/۲۲
  • ۱۸۷ نمایش
  • مهدی دلبند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی