نامه فرهنگ

نامه فرهنگ
آخرین نظرات

طرح خلاصه نویسی صحیفه امام(1)

يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۲۹ ب.ظ

جلد: 21

نوبت چاپ:سوم،زمستان1379

نشر:مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره)

 

پیام رادیو-تلویزیونی

موضوع: اقامۀ عدل، مهمترین انگیزۀ قیام سیدالشهدا

تاریخ: 1فروردین1367/2شعبان1408

مکان: تهران، جماران

 

  1. خداوند این سال جدید را بر همۀ مسلمانها، بر ملت ما، بر همۀ مستضعفین جهان مبارک کند.
  2. سیدالشهدا ـ سلام اللّه‏ علیه ـ از همان روز اول که قیام کردند برای این امر، انگیزه‏شان اقامۀ عدل بود. فرمودند که،می‏بینید که معروف،عمل بهش نمی‏شود و منکر، بهش عمل می‏شود. انگیزه این است که معروف را اقامه کند و منکر را از بین ببرد، انحرافات همه از منکرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منکرات است، اینها باید از بین برود و ما که تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعی در زندگی داشت، قیامش، انگیزه‏اش نهی از منکر بود که هر منکری باید از بین برود. مِن جمله قضیۀ حکومت عدل، جور، حکومت جور باید از بین برود،
  3. این دعای شعبان، مناجات شعبان، مناجات همۀ ائمه است و در این، مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب اینکه انسان چه جور باید با خدای تبارک و تعالی مناجات کند. ما غافلیم از این معانی که وضع چی است. شاید بعضی از جُهّال ما هم اینطور اعتقاد دارند که این ادعیۀ وارد شده و این چیزهایی که از ائمه وارد شده است اینها تشریفات است. می‏خواهند ما را یاد بدهند و حال اینکه مسئله این نیست، مسئله این است که در مقابل خدا ایستادند آنها، آنها می‏دانند که در مقابل چه عظمتی ایستادند، آنها معرفت دارند به خدای تبارک و تعالی و می‏دانند چه کنند و مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته ـ نه از این عارفهای لفظی ـ بخواهد این را شرح کند و شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است و محتاج به شرح است، چنانچه همۀ ادعیۀ ائمه ـ علیهم السلام.
  4. سیدالشهدا ـ سلام اللّه‏ علیه ـ که همۀ عمرش را و همۀ زندگی‏اش را برای رفع منکر و جلوگیری از حکومت ظلم و جلوگیری از مفاسدی که حکومتها در دنیا ایجاد کردند، تمام عمرش را صرف این کرد و تمام زندگی‏اش را صرف این کرد که این حکومت، حکومت جور بسته بشود و از بین برود؛ معروف در کار باشد، منکرات از بین بروند.

 

  1. تمام انبیا که قیام کرده‏اند در عالم طبیعت ـ حالا معانی‏شان که، معارف غیبیه‏شان را خدا می‏داند ما نمی‏دانیم، اما در عالم طبیعت ـ وقتی زندگی اینها را می‏بینیم از اول مقابله با طاغوت بوده است. بنابر این معنا بوده و این باید سرمشق بشود از برای مسلمانها، کسانی که واقعاً مسلمان هستند و واقعاً علاقه‏مند به اهل بیت عصمت هستند و به پیغمبر اسلام هستند و از هر مذهبی که هستند، علاقه‏مند به آن مذهبشان هستند، باید ببینند که صاحب مذهب چه کرده است؛ موسی‏بن عمران چه کرد، در زندگی‏اش چه کرد، حضرت ابراهیم در زندگی‏اش چه کرد، تمام اینها قیام کردند در مقابل جور، در مقابل ظلم، همه، قیامشان این معنا بود. ما سر مشق باید بگیریم از اینها و ما باید قیام کنیم در مقابل ظلم؛ مسلمان ها باید در مقابل جورها، در مقابل ظلم ها، در مقابل منکرات قیام کنند،
  2. باید همان طوری که سیدالشهدا ـ سلام اللّه‏ علیه ـ تمام حیثیت خودش، جان خودش را و بچه‏هایش را، همه چیز را در صورتی که می‏دانست قضیه اینطور می‏شود، کسی که فرمایشات ایشان را از وقتی که از مدینه بیرون آمدند و به مکه آمدند و از مکه آمدند بیرون حرفهای ایشان را می‏شنود همه را، می‏بیند که ایشان متوجه بوده است که چه دارد می‏کند، این جور نبود که آمده است ببیند که، بلکه آمده بود حکومت هم می‏خواست بگیرد، اصلاً برای این معنا آمده بود و این یک فخری است و آنهایی که خیال می‏کنند که حضرت سیدالشهدا برای حکومت نیامده، خیر؛ اینها برای حکومت آمدند، برای اینکه باید حکومت دستِ مثل سیدالشهدا باشد، مثل کسانی که شیعۀ سیدالشهدا هستند باشد؛ اصل قیام انبیا از اول تا آخر این بوده است. در طبیعت قیام انبیا ـ قیام مسلحانه یا غیرمسلحانه ـ در مقابل همۀ کسانی که به جور داشتند مردم را از بین می‏بردند باشد.
  3. و ما امروز مبتلای به این معنا هستیم، مسلمانها مبتلای به این معنا هستند، مسلمانها می‏بینند که این دولتهای بزرگ، این قدرتهای بزرگ و این کسانی که اذناب آنها هستند، کسانی که فرمانبر آنها هستند الآن با مسلمین، با مردم، با مستضعفین، حتی با آن کسانی که مال خودشان است چه می‏کنند. تمام اینها ظاهر می‏گویند که ما اقامۀ عدل می‏خواهیم بکنیم، اما چه عدلی؟ عدل امریکایی، عدل امریکایی یعنی چه؟ یعنی هرکس خاضع به من شد، آن یک چیزی است که ما او را قبولش داریم، هرکس منافع مملکتش را به ما داد ما او را قبول داریم
  4. زندگی سیدالشهدا، زندگی حضرت صاحب ـ سلام‏اللّه‏ علیه ـ زندگی همۀ انبیای عالم، همۀ انبیا از اول، از آدم تا حالا همه‏شان این معنا بوده است که در مقابل جور، حکومت عدل را می‏خواستند درست کنند ـ حکومت ـ و مع‏الأسف به قدری به گوش ما خواندند، به قدری به گوش ملت ما خواندند، به گوش ملتهای ضعیف خواندند که حکومت به شما چه کار دارد، شما برو نمازت را بخوان، شما مسجدت را برو، همین! البته، ما اگر فقط مسجد برویم و دعا بکنیم و بعد هم دعا به ـ عرض بکنم که ـ آن بزرگان چه بکنیم، همه با ما خوب می‏شوند! اما وظیفه این است که ما برویم مسجد بنشینیم دعا بخوانیم یا وظیفه این است که ما باید قیام بکنیم؟ وظیفه این است که ما همه باید همه چیز خودمان را در راه اسلام فدا بکنیم، چنانچه اولیای ما این کار را کردند.
  5. شما ملاحظه می‏کنید که اشخاصی می‏آیند اینجا، همه چیزشان را کأنّه دادند، مع‏ذلک می‏گویند کاش که ما یک بچۀ کوچکی که داریم بزرگ بشود، برود جنگ بکند، اینها حجت بر ما هست، اینها حجت بر آن اشخاصی هست که تو خانه نشستند و نق می‏زنند، تو خانه نشستند و به مردم تزریق می‏کنند که نه، نروید جایی؛ خدا ان شاءاللّه‏ بیدار کند اینها را، خداوند ان شاءاللّه‏ اشخاصی را که مخالفت می‏کنند یا از روی عمد یا از روی ـ عرض می‏کنم ـ نفهمی مخالفت می‏کنند، اینها را بیدار کند و اینها را در این سال نو تجدید کند.
  6. و ای کاش کسی می‏آمد و این ادعیۀ ائمه ـ علیهم السلام ـ را ترجمه می‏کرد، این را شرح می‏کرد، این ادعیه خیلی محتاج به شرح است. و ما اگر این ادعیه را بتوانیم یک اشخاص عارفی، عارف صحیح، دلسوخته پیدا بشود که اینها را برای مردم تشریح بکند، همه چیز در اینها هست، در عین حالی که دعاست. شما ادعیۀ حضرت سجاد را می‏بینید، دعاست اما چه می‏کند در این دعاها! هم معنویات هست، هم قضیۀ حکومت هست، همه چیز هست، هم از بین بردن حکومت ظلم است، چنانچه سیرۀ همۀ ائمه ـ علیهم السلام ـ بر این بوده و ما به قدری در گوشمان خواندند که بابا بروید سراغ کارتان، کار نداشته باشید به حکومت، که حتی اشخاص که آگاه هم بودند، اینها هم بازی خورده بودند. من بعضی از اشخاصی که ازشان هیچ توقع نداشتم، در سابق(فعّال)بودند، ... داخل در این مسائل ما بودند، لکن مع‏ذلک، اینها می‏گفتند آخر ما چه کار داریم به این کار، حالا آنها می‏خواهند این کار را بکنند، این کار آنهاست، ما کار دیگر داشته باشیم. این یک همچو چیزی بود که ما را بازی داده بودند و مردم الآن باید بدانند که هر مطلبی را که این خارجیها می‏گویند تمام مطالب این خارجیها برای گول زدن ماهاست، گول زدن همۀ ماست. کسانی هم که تابع آنها هستند مطالبی می‏گویند، برای این است که ما را باز به دامن آنها بیندازند. و ما باید بیدار باشیم و هوشیار باشیم و هیچ وقت لغزش پیدا نکنیم.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۰/۱۴
  • ۲۸۸ نمایش
  • مهدی دلبند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی