نامه فرهنگ

نامه فرهنگ
آخرین نظرات

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

صحیفه امام(ره)صحیفه امام

15/2/1323

دعوت به قیام برای خدا

موضوع این پیام دعوت به قیام برای خدا و خطاب به علما و ملت ایران است.امام به آیه نقل انما اعظکم بواحده أن تقوموا لله مثنی و فرادی»(سبأ،46) اشاره می کند.

این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است

  • مهدی دلبند

مهدى(ع)، یادگار پیامبران، خلاصه ابراهیم، عصاره محمد(ص)، احیا و زنده کننده سنت هاست. نیمه شعبان،مطلع خورشید فروزان مهدى(ع) در ظلمت تاریخ است. پیروان قائم آل محمد(ع) همچون او اهل قیام و انقلابند.مهدى(عج)، کعبه مقصود و قبله موعود امت هاست. غیبت کبرا، دوره آزمایش منتظران راستین حضرت مهدى(ع) است.و ما آنقدر در کوران حوادث غربال می شویم تا مخلصین واقعی و سربازان پا در رکاب حضرتش نمایان شود. وقتى نیمه شعبان مى رسد، گلواژه هاى «انتظار»، «ظهور»، «فرج»، «حکومت جهانى»، «قسط و عدل»، «دیدار» و «مهدى» مى شکفد.نیمه شعبان، عید منتظران وراثت زمین براى مستضعفان و شکست سلطه هاى جبّاران است. نیمه شعبان، افروختن چراغ شوق در دل شیعیان و امید بخشیدن به محرومان است. نیمه ‏شعبان برای شیعیان و محبان اهل ‏بیت علیهم‏السلام روز بسیار مقدسی است.چرا که روز میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) است. روز میلاد بزرگ مردى که انسانیت، ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت ‏براى پای بوس قدمش لحظه شمارى میکند. براى رسیدن به صبح وصال موعود باید شب وصل با خدا را پشت‏ سرگذاشت، و تا زمانى که منتظر، عمر خویش را در طریق کسب صلاح طى نکند نمى‏تواند شاهد ظهور مصلح موعود باشد. امام زمان (عج) در یکی از توقیعات خویش خطاب به شیعیان می فرماید: «هریک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک تر کند و از آنچه خوشایند ما نبوده و موجب کراهت و خشم ماست دوری گزیند؛ زیرا امر ما ناگهانی فرا می رسد، در هنگامی که توبه و بازگشت برای او سودی ندارد و پشیمانی او از گناه، از کیفر ما نجاتش نمی بخشد و خداوند رشد و هدایت را به شما الهام فرماید و به لطف خویش شما را به بهره وری از رحمت هایش توفیق بخشد.» امام زمان (عج) در این توقیع یکی از انتظارات خویش را از شیعیان بیان می‌دارند و یک معیار کلی برای عمل و رفتار شیعیان خود ارائه می‌دهند.« هریک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک تر کند و از آنچه خوشایند ما نبوده و موجب کراهت و خشم ماست دوری گزیند» و این معیار اصلی ما برای تنظیم سبک زندگی است.ما باید به مست زندگی مهدوی حرکت کنیم و نسخه های جعلی بر حذر باشیم. عرضه اعمال به محضر مقدس امام زمان (عج) در تشرف مرحوم شیخ محمد طاهر نجفی (ره) خادم مسجد کوفه، حضرت می فرمایند: «آیا ما شما را هر روز رعایت نمی کنیم؟ آیا اعمال شما بر ما عرضه نمی شود؟» و ما باید بدانیم که هر لحظه در محضر امامیم ،گرچه او را نمی بینیم،اما او ما را می بیند. شیعیان چرا ما را نمی خواهند؟! مرحوم حاج محمد علی فشندی تهرانی (ره) می گوید که در مسجد جمکران سیدی نورانی را دیدم، با خود گفتم این سید در این هوای گرم تابستانی از راه رسیده و تشنه است ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد و گفتم: آقا! شما از خدا بخواهید تا فرج امام زمان (ع) نزدیک گردد. حضرت فرمودند: «شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی خواهند. اگر بخواهند و دعا کنند فرج ما می رسد.» اکنون که جام جهانی نزدیک است و ما میلیون ها دعا کردیم تا تیم فوتبالمان به جام جهانی برود و لحظه شماری می کنیم تا یک لحظه از این جام باشکوه را از دست ندهیم! آخرین باری را که دعای فرج خواندیم به یاد داریم؟ آیا گاهی وقت ها دلمان برای امام زمان(عج) هم می گیرد؟ ما در استانی زندگی می کنیم که افتخار دارد صد در صد شیعه امام زمان(عج) است.اما اگر کمی به شهرمان بنگریم کمتر بوی معنویت و رایحه امام عصر(عج) را حس می کنیم.آیا ما دچار فتنه شده ایم؟ فضای عمومی شهر ما دینی نیست.نیازی نیست که برآشفته شویم و به رگ غیرتمان بر بخورد.کدام جشن شعبانیه؟کدام چراغانی و آذین بندی؟کدام پرچم؟کدام ایستگاه صلواتی؟... آیا ما وظیفه خود را در قبال ائمه (ع) انجام داده ایم؟ آیا وقتی مسافری به شهر ما می آید بوی امام زمان(عج) را استشمام می کند؟ آیا برای زمینه سازی ظهور قدمی برداشته ایم؟ آیا امام زمان(عج) از ما راضی و خشنود است؟ هیچ کدام از ما نمی خواهیم بی دینی و بی ایمانی در شهرمان جاری شود.نمی خواهیم فرزندانمان در منجلاب فتنه های آخرالزمانی گرفتار شوند.نمی خواهیم احساس مردگی و افسردگی به ما دست دهد. ما همه می خواهیم شهرمان دارالمؤمنین و دارالعباده باشد.می خواهیم فرزندانمان سربازان امام زمان(عج) باشند.می خواهیم در جامعه سازی مهدوی نقشی داشته باشیم. پس به پا خیزیم اکنون که نیمه شعبان در راه است هر کدام از ما دست به کار شده و به اندازه وسعمان در این جشن بزرگ سهیم باشیم. ما نیز همچون دیگر شهرهای ایران اسلامی کوچه ها و مغازه هایمان را آذین بندی کنیم. شربت و شیرینی در بین مؤمنان پخش کنیم. به همدیگر تبریک بگوییم و یکدیگر را بشارت ظهور دهیم. دست در دست هم دهیم و نیمه شعبان امسال را باشکوه تر از همیشه نماییم. آتش فتنه بی ایمانی اگر آید تر و خشکمان را با هم می سوزاند. پس ما متدینین باید کاری کنیم.قرار نیست امام زمان(عج) به حضور ما مشرف شود.قرار است ما به حضور حضرتش مشرف شویم. ما باید به سوی او حرکت کنیم ما باید بشویم...</p>

  • مهدی دلبند

سلام بر مهدى(ع)، خورشید جان ها و امید انسان ها.

مهدى(ع)، یادگار پیامبران، خلاصه ابراهیم، عصاره محمد(ص)، احیا و زنده کننده سنت هاست. نیمه شعبان،مطلع خورشید فروزان مهدى(ع) در ظلمت تاریخ است. پیروان قائم آل محمد(ع) همچون او اهل قیام و انقلابند.مهدى(عج)، کعبه مقصود و قبله موعود امت هاست. غیبت کبرا، دوره آزمایش منتظران راستین حضرت مهدى(ع) است.

  • مهدی دلبند

14 خرداد 1342 آغاز مبارزات علنی امام خمینی 0ره) علیه رژیم شاه است.گرچه قبل از آن امام(ره) اعتراض خود را نسبت به تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی اعلام کرده بود،اما با روشن شدن ابعاد گسترده اقدامات رژیم علیه دین و مردم ،امام (ره) نیز بر شدت مبارزه و علنی کردن آن افزود و با آگاهسازی علما و توده مردم و توجه دادن آنها به لزوم مقابله با این اقدامات عملا پرچم قیام برای خدا را بر دوش گرفت.

امام خمینی(ره) ضمن دادن تذکرات و نصیحت های لازم به شحص اول مملکت با به کار بردن الفاظی همچون اعلیحضرت،همواره خطر نفوذ بهائیت و اسرائیل را یادآور می شد.

پاسخ حکومت اما  ضرب و شتم مردم و کشتار فیضیه و بخش نامه ای بود که وعاظ را از حرف زذن علیه  شاه و اسرائیل منع می کرد.

امام(ره) در روز 13 خرداد1342 مصادف با 10 محرم-روز عاشورا- در سخنرانی انقلابی خود دستگاه ظالم پهلوی را با دستگاه جور بنی امیه یکی می داند«...اگر بنی امیه و دستگاه یزیدبن معاویه تنها با حسین (ع) سر جنگ داشتند،آن رفتار وحشیانه و خلاف انسانی چه بود که در روز عاشورا با زن های بی پناه و اطفال بی گناه مرتکب شدند؟بچه خردسال چه تقصیر داشت؟زن ها چه تقصیر داشتند؟نظرم این است آنها با اساس سر و کار داشتند.بنی هاشم را نمی خواستند.بنی امیه با بنی هاشم  مخالفت داشتند.نمی خواستند شجره طیبه باشد.همین فکر  در ایران وجود داشت»(صحیفه امام13/3/42)

امام شاه و اسرائیل اساس گرفتاری های ملت می داند:«اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد.اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد.اسرائیل نمی خواهد در این مملکت علمای دین باشند.اسرائیل نمی خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد...»

حکومت با ریختن اراذل اوباش به خیابان ها و شعار علیه روحانیت آنها را مفتخور خطاب کرده بودند.امام مفتخورهای واقعی را به مردم معرفی می کند:«ما مفتخوریم؟مایی که مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم مان قتی که فوت می شود،آقازاده های آن مرحوم همان شب چیزی نداشتند.همان شب شام نداشتند{گریه شدید حضار}.ما مفتخوریم؟ مایی که مرحوم آقای بروجردی مان وقتی که از دنیا می رود ششصد هزار تومانقرض می گذارد،ایشان مفتخورند؟اما آنهایی که بانک های دنیا را پر کرده اند.کاخ های عظیم را روی هم ساخته اند و باز رها نمی کنند این ملت را و باز دنبال این هستند که سایر منافع ملت را به جیب خودشان یا اسرائیل برسانند.اینها مفتخور نیستند؟باید دنیا قضاوت کند،باید ملت قضاوت کند که مفتخور کیست.

حکومت به وعاظ بخش نامه کرده بود که علیه شاه و اسرائیل سخن نگویند و دائم نگویند دین در خطر است. امام در این سخنرانی شخص شاه را خطاب قرار می دهد و او را نصیحت می کند.امام به شاه یادآور می شود که باری ورده و تحت تأثیر بهاییها و اسرائیل قرار  دارد.

امام خمینی(ره) مردم را در معرض این سؤال قرار می دهد که چه ارتباطی میان شاه و اسرائیل وجود دارد؟

«...ربط بین شاه و اسرائیل چیست؟که سازمان امنیت می گوید:از اسرائیل حرف نزنید.از شاه هم حرف نزنید.این دوتا تناسبشان چیست؟مگر شاه اسرادیلی است؟به نظر سازمان امنیت،شاه یهودی است؟»

امام به شاه هشدار می دهد که سازمان امنیت و اسرائیل می خواهند تو را از بین ببرند.

پس از این سخنرانی امام در 14 خرداد دستگیر می شود و این آغاز راهی 15 ساله برای رسیدن به طلوع فجر انقلاب اسلامی در بهمن 57 است.

امام(ره)14 خرداد 1368 به آسمان عروج کرد و امروز بیست و پنج سال از رحلت امام می گذرد.

امام بزرگوار ما یادگارهای ارزنده ای در میان ما به ودیعه گذاشت.

1.برزگترین دستاورد امام ولایت فقیه بود که فرمود«ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است».«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»

2.امام به ما استکبار ستیزی و مبارزه با ظالم و یاری مظلوم را آموخت.به ما آموخت که هیچ گاه از آمریکا و اسرادیل نترسیم و آنان را کدخدای جهان ندانیم.

3.امام به ما آموخت که چشم به بیگانگان ندوزیم و روی پای خود بایستیم و به قدرت الهی و اتکای نفس اعتماد کنیم.

اینک که قرن حاضر را قرن خمینی نامیده اند می بینیم که کسانی که خود را پیرو امام می دانند و عکس امام را به سینه می زندد و عکس امام عمل می کنند.آمریکا را کدخدای جهان می دانند و برای حل مشکلات کشور تحریم ها را به چرخ های سانتریفیوژ گره می زندد.مدام حرف از رابطه با آمریکا می زنند و به نیکی از او یاد می کنند.

باید بار دیگر امام را بازخوانی کرد و امام را از نو باید شناخت. بدون شناخت امام صدور انقلاب اسلامی ممکن نخواهد بود.

  • مهدی دلبند